Blog

Hoe kom je hoger in Google in 2023?.

  • 18/03/2023

Wil je weten hoe hoe je anno 2023 nog hoog kan scoren in de zoekresultaten van Google? Logisch ook, want ruim 98% van de mensen begint zijn of haar zoektocht op internet éérst via Google. Of je nou de openingstijden van een winkel zoekt, een product op internet wilt vergelijken of een antwoord wilt op een specifieke vraag. Ondanks de opkomst van online marktplaatsen en AI-oplossingen zoals ChatGPT, blijven Google én YouTube by far de grootste zoekmachines op internet. Wil je weten hoe je hoger rankt in Google? Lees dan verder!


Het doel van online zoekmachines

We willen je niet vermoeien met duizenden tips waar je rekening mee moet houden met je website, want dat vind je overal al op het internet. In dit artikel lees je alleen wat er écht toe doet.

Om SEO (Search Engine Optimization) in de basis goed te begrijpen is het van belang om eerst te weten wat de belangen van zoekmachines zoals Google zelf zijn:

  1. Gebruikerservaring: Zoekmachines willen dat gebruikers relevante en nuttige zoekresultaten te zien krijgen wanneer zij een zoekopdracht uitvoeren. Ze willen natuurlijk niet dat je onzinnige zoekresultaten te zien krijgt en zij daardoor uiteindelijk hun concurrentiepositie kunnen verliezen aan andere zoekmachines.
  2. Advertentie-inkomsten: Zoekmachines verdienen veel geld aan advertenties die worden weergegeven in de online zoekresultaten. Door ervoor te zorgen dat de zoekresultaten relevant zijn voor gebruikers, kunnen zoekmachines advertentie-inkomsten (blijven) genereren.

Google wilt het hele internet in kaart brengen (indexeren) en haar algoritme zorgt voor het rangschikken van de zoekresultaten. Des te relevanter je in de ogen van Google bent, des te hoger je meestal dus scoort in de zoekresultaten.


Hoe werkt het algoritme van Google?

Dit is natuurlijk de meest brandende vraag voor veel bedrijven, maar wij denken er wel een vrij concreet antwoord op te hebben. Het algoritme van Google is een complex wiskundig systeem dat is ontworpen om de relevantie en kwaliteit van zoekresultaten te beoordelen. Google heeft grofweg drie belangrijke ranking factoren. Onder deze drie ranking factoren bestaan er waarschijnlijk honderden elementen waar het algoritme rekening mee houdt, om te bepalen hoe relevant jouw website en domein is.


De 3 belangrijkste ranking factoren van Google

  1. Content: dit omvat al je tekstuele inhoud, video's, afbeeldingen, maar denk ook aan tabellen, filter opties, de inrichting van je headings (h1 t/m h6), etc.
  2. Techniek: dit omvat bijvoorbeeld de belangrijkste onderdelen rondom je URL-structuur, je pagina snelheid, mobielvriendelijkheid, veiligheid, maar ook structured data, canonicalisatie, etc.
  3. Autoriteit: in hoeverre je domein als een betrouwbare en waardevolle bron wordt beschouwd. Online autoriteit kan je o.a. verkrijgen als andere waardevolle domeinen met een (back)link verwijzen naar jouw domein. Zoekmachines zoals Google beschouwen een domein met een hoge autoriteit meestal als meer waardevol en relevant voor zoekopdrachten, dan domeinen met een lage autoriteit.

Content en techniek vallen hierbij onder de noemer onpage optimalisatie, wat dus gaat over je website zelf. Autoriteit valt onder de noemer offpage optimalisatie en gaat meer over je domein.


7 tips om hoger in Google te scoren

Van alle adviezen op internet delen we hieronder de belangrijkste on-page en off-page elementen om rekening mee te houden als je hoger in Google wilt ranken.

  1. Zoekwoordenonderzoek: achterhaal eerst welke zoekwoorden er allemaal relevant voor jou zijn en maak zoveel mogelijk zoekwoordcombinaties. Zorg ervoor dat je alle zoekwoorden thematiseert. Er bestaan verschillende online tools die jou hierbij kunnen helpen en als je een pro bent dan ken je ook aan ieder zoekwoord de zoekintentie toe.
  2. Page titles:je paginatitels zijn heel belangrijk om aan te geven waar de inhoud van iedere individuele pagina overgaat. De belangrijkste voorwaarden voor je page titles? Als je het ons vraagt is dat;
    1. Minstens 50 karakters en maximaal 62 karakters. 
    2. Consistentie: start met het belangrijkste zoekwoord van de specifieke pagina en eindig met je bedrijfsnaam.
    3. Uniek: voorkom dat je meerdere pagina's inricht voor hetzelfde zoekwoord/thema en gebruik dus voor iedere pagina een unieke page title.
  3. Headings (h1 t/m h6): hiermee geef je aan waar de tekstuele inhoud van iedere pagina binnen je domein over gaat. De belangrijkste voorwaarden van headings? Gebruik maximaal 1x een h1-tag en laat de inhoud overeenkomen met je URL en je page title. Gebruik de andere headings alleen in hiërarchie. Je gebruikt dus alleen een h3 als je ook een h1 en een h2 hebt. Wij raden ook aan om je headings te voorzien van synoniemen (een houtkachel zoekt men ook als houthaard) en aan te laten sluiten met de zoekintentie (kopen, informatief, etc.). De meest gemaakte rondom headings heeft te maken met bovenstaande, maar wat ook vaak gebeurt is dat er over-optimalisatie plaatsvindt, headings in de footertitels geplaatst worden of dat er interne links op headings geplaatst worden.
  4. URL-structuur: je URL is je webadres op internet en het is van belang om deze te optimaliseren. De belangrijkste voorwaarden? Zorg voor een 'schone' URL-structuur, dus voorkom identifiers zoals '?='. Bouw ook hiërarchie in je URL-structuur, door bijvoorbeeld met duidelijke hoofd- en subcategorieën te werken. Voorkom daarnaast hoofdlettergebruik, let op dat je je trailing slashes goed hebt staan en controleer of je domein 404 pagina's bevat.
  5. Tekstuele inhoud: de best rankende webshops in de meest competitieve markten hebben meestal een h1 bovenaan de pagina staan met daarbij één alinea tekst. Vervolgens hun producten en daaronder de rest van de tekst. Behalve de inrichting van je headings, is het van belang om je teksten eerst voor gebruikers te schrijven en daarna pas te optimaliseren voor zoekmachines. Content moet zo relevant mogelijk zijn, maar hoe maak je het relevant? Zorg voor objectiviteit. Gebruikers houden van feiten zoals afmetingen, gewicht, kleuren, prijzen, leveringsvoorwaarden, etc. Ook raden wij aan om de teksten toe te spitsen op de zoekintentie van online gebruikers. Als je een webshop hebt gebruik je dan dus woorden zoals 'kopen', 'online bestellen', maar ook woorden zoals 'levering', 'assortiment', 'garantie', etc.
  6. Interne links: dit onderdeel helpt je websitegebruikers niet alleen makkelijker en sneller te navigeren naar andere relevante pagina's, maar draagt ook zeer sterk bij aan de waarde-distributie binnen je domein. Wij raden afhankelijk van de situatie aan om altijd minstens één keer naar boven te linken, één keer naar beneden en één keer naar opzij. De footer van je website is ook een uitstekend onderdeel om te linken naar je belangrijkste pagina's, omdat de footer op iedere pagina voorkomt en je hiermee interne links krijgt van alle pagina's binnen je domein.
  7. Online autoriteit: je krijgt online autoriteit door externe links naar je website te realiseren. Alhoewel dit vroeger in een kwaad daglicht stond, weet inmiddels de hele wereld dat je goede links moet krijgen. Hierbij is het wel heel erg van belang om geloofwaardige en betrouwbare links te krijgen. Een veelvoorkomende fout hierin is het ruilen van links of het inkopen van spammy links.


SEO meetbaar maken

Veel mensen vinden het nog steeds heel moeilijk om SEO handen en voeten te geven. Daarom is het van belang om de zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek ook dagelijks te gaan bijhouden. Je wilt namelijk iedere dag weten welke pagina Google vertoont op specifieke zoekwoorden. Op internet vind je allerlei online tools waarmee je dit dagelijks bij kan houden. Meestal vind je hierin dan ook het bijhorende maandelijkse volume, je huidige en historische posities én de URL die Google weergeeft. 

Waarom is het dagelijks tracken van je posities op alle relevante zoekwoorden handig? Hieronder een aantal redenen:

  1. Je zichtbaarheidsaandeel zien en monitoren: je kunt eenvoudig zien hoeveel procent zichtbaar jouw domein nu is binnen het maximale potentiële maandelijkse bereik. Stel je bent 12% zichtbaar, dan betekent dit dat je door ongeveer 82% nog niet wordt gezien. Dat geeft ook mooi nog de groeipotentie weer.
  2. Interne concurrentie opsporen: als je dagelijks bijhoudt welke URL Google op ieder specifiek zoekwoord vertoond in de zoekresultaten, dan kan je gaan merken dat Google op sommige zoekwoorden ook meerdere pagina's vertoond. Meestal lijkt de inhoud van deze verschillende pagina's erg op elkaar. Het vertonen van meerdere URL's op hetzelfde zoekwoord is meestal een signaal dat Google niet goed begrijpt welke pagina nou het méést relevant is.
  3. Onpage optimalisatie acties monitoren: wanneer je iets aanpast op je website doe je dat meestal met als doel om de inhoud te verbeteren en/of relevanter te maken. Door je posities dagelijks bij te houden kan je na een aantal weken meestal goed zien in hoeverre je actie heeft bijgedragen aan stijgingen of dalingen.
  4. Impact van algoritme updates beoordelen: Google voert heel regelmatig algoritme updates uit om te waarborgen dat gebruikers de meest relevante zoekresultaten te zien krijgen. De inhoud hiervan wordt niet door Google gedeeld, maar de impact hiervan is goed te ontdekken door je posities bij te houden. Omdat wij als bureau binnen allerlei competitieve branches actief zijn kijken wij dagelijks mee in de positiedata van veel verschillende websites en branches. Hierdoor zijn we ook in staat om heel snel de mogelijke inhoud van actuele algoritmes te onderzoeken.
  5. Externe optimalisatie monitoren: wanneer je dagelijks je posities bijhoudt is het ook veel makkelijker om de impact van externe links te zien. Wij zien dat er in iedere competitieve branche meestal 10 tot 15 serieuze online spelers zijn en dat zij allemaal een onpage geoptimaliseerde website hebben. Hier tussenkomen of uiteindelijk voorbij gaan is dan alleen nog mogelijk met de juiste externe links naar je domein. In veel branches kan daarom het verschil alleen nog gemaakt worden met de juiste en benodigde online autoriteit. Dit onderdeel vinden veel webshopeigenaren én ook bureaus één van de moeilijkste onderdelen binnen SEO. Bij Digital Monks zijn we juist gespecialiseerd in externe optimalisatie.


Externe optimalisatie

Ook wel linkbuilding genoemd, is het verkrijgen van links van andere websites. Dit is één van de drie belangrijkste ranking actoren. Het doel van linkbuilding is om de autoriteit van je domein te verhogen en o.a. daardoor hogere posities in Google te behalen. Linkbuilding is belangrijk omdat zoekmachines, zoals Google, links beschouwen als een belangrijke indicator van de relevantie en kwaliteit van je domein. Hierbij is een competitief aantal niet alleen van belang. We raden aan om ook te kijken naar de platformen waar je online concurrenten verschijnen en met welke snelheid deze live komen, de autoriteit en het linkprofiel van deze domeinen te bekijken, te onderzoeken in hoeverre er gebruikgemaakt wordt van artikelpublicaties, directories of logolinks, de context waarin het verschijnt, de verhouding tussen homepage linking en deeplinking, etc.

Met vrijwel al onze SEO klanten bewijzen wij al dat je het in Google kan winnen met een kleiner linkprofiel. Google kijkt namelijk naar hoe jouw linkprofiel is opgebouwd. Wanneer je dit niet op de juiste manier of op een onethische manier doet, dan kan je hierdoor ook in de problemen raken door dalende rankings.

Wil je meer weten over het uitbesteden van SEO? Neem dan contact met ons op! Wij kunnen je ook helpen met het opzetten en maximaliseren van je Google Ads campagnes.


Stuur ons een DM.

Wil je weten welke concrete groeistappen jij online nog kunt zetten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.