Hoger in Google komen
Je wilt hoger in Google komen. Logisch ook, want ruim 98% van de mensen begint zijn of haar zoektocht op internet éérst via Google. Of je nou de openingstijden van een winkel zoekt, een product op internet wilt vergelijken of een antwoord wilt op een specifieke vraag. Ondanks de opkomst van online marktplaatsen en AI-oplossingen zoals ChatGPT, blijven Google én YouTube by far de grootste zoekmachines op internet. Wil je organisch hoger in Google komen op je belangrijkste zoekwoord? Lees dan verder!
Tips voor een betere Google ranking
We willen je niet vermoeien met duizenden tips waar je rekening mee moet houden met je website, want dat vind je overal al op het internet. In dit artikel lees je alleen wat er écht toe doet om je Google ranking te verbeteren.
Om SEO (Search Engine Optimization) in de basis goed te begrijpen is het van belang om eerst te weten wat de belangen van zoekmachines zoals Google zelf zijn:
Gebruikerservaring: Zoekmachines willen dat je bezoeker relevante en nuttige zoekresultaten te zien krijgen wanneer zij een zoekopdracht uitvoeren. Ze willen natuurlijk niet dat je onzinnige zoekresultaten te zien krijgt en zij daardoor uiteindelijk hun concurrentiepositie kunnen verliezen aan andere zoekmachines.
Advertentie-inkomsten: Zoekmachines verdienen veel geld aan advertenties die worden weergegeven in de online zoekresultaten. Door ervoor te zorgen dat de zoekresultaten relevant zijn voor gebruikers, kunnen zoekmachines advertentie-inkomsten (blijven) genereren.
Google wilt het hele internet in kaart brengen (indexeren) en haar algoritme zorgt voor het rangschikken van de zoekresultaten. Des te relevanter je website of pagina in de ogen van Google is, des te hoger je meestal dus op je zoekwoord scoort in de zoekresultaten van Google. De manier om je website hoger in Google te ranken is dus om relevanter te worden.
Hoe werkt het algoritme van Google?
En hoe krijg je jouw website hoger? Dit is natuurlijk de meest brandende vraag voor veel bedrijven, want iedereen wilt een goede positie in Google. Wij denken er wel een vrij concreet antwoord op te hebben. Het algoritme van Google is een complex wiskundig systeem dat is ontworpen om de relevantie en kwaliteit van zoekresultaten te beoordelen. Google heeft grofweg drie belangrijke ranking factoren. Onder deze drie ranking factoren bestaan er waarschijnlijk honderden elementen waar het algoritme rekening mee houdt, om te bepalen hoe relevant jouw website en domein is.
De 3 belangrijkste ranking factoren van Google
Content: dit omvat al je tekst, video's, afbeelding, maar denk ook aan tabellen, filter opties, de inrichting van je headings (h1 t/m h6), etc. Wat maakt de tekst van je concurrentie zo relevant? Met behulp van content analyses bepalen we samen wat de meest rijke content in jouw branche is en welke inhoud je tekst nodig heeft om hoger in Google te komen.
Techniek: dit omvat bijvoorbeeld de belangrijkste onderdelen rondom je URL-structuur, je laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, veiligheid, maar ook structured data, canonicals, etc. Met techniek zorg je voor een eenvoudige indexatie.
Autoriteit : in hoeverre je domein als een betrouwbare en waardevolle bron wordt beschouwd. Online autoriteit kan je o.a. verkrijgen als andere waardevolle domeinen met een (back) link verwijzen naar jouw domein. Ook wel linkbuilding genoemd. Zoekmachines zoals Google beschouwen een domein met een hoge autoriteit meestal als meer waardevol en relevant voor zoekopdrachten, dan domeinen met een lage autoriteit, met betere Google resultaten als mogelijk gevolg.
Hoger komen in Google Search is dus een combinatie van de bovenstaande 3 rankingfactoren. Content en techniek vallen hierbij onder de noemer onpage optimalisatie, wat dus gaat over je website zelf. Autoriteit valt onder de noemer offpage optimalisatie en gaat meer over je domein. In tegenstelling tot wat veel mensen over SEO denken gaat het dus niet alleen over je website, maar ook over je domein.
Tips om hoger in Google te komen
Van alle tips op internet delen we hieronder de belangrijkste on-page en off-page elementen om rekening mee te houden als je hoger in Google wilt ranken.
Zoekwoordenonderzoek
Achterhaal eerst welke zoekwoorden er allemaal relevant voor jou zijn en maak zoveel mogelijk zoekwoordcombinaties. Zorg ervoor dat je alle zoekwoorden thematiseert. Je kan een tool gebruiken en als je een pro bent dan ken je ook aan ieder zoekwoord de zoekintentie toe. Op voorhand onderzoek doen naar je belangrijkste zoekwoorden is van belang in een volwassen SEO strategie. Je kan ook in je Google Ads account kijken welke zoekwoorden de meeste omzet opleveren en hierop in Google Search verder optimaliseren. Let ook op dat je van ieder generiek zoekwoord ook allerlei varianten hebt, genaamd long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden. Een voorbeeld van een short tail zoekwoord is 'linkbuilding bureau Emmeloord'.
Gebruik je pagina titel
Je pagina titel is belangrijk om aan te geven waar de inhoud van iedere individuele pagina overgaat. Het is de naam van je pagina. De belangrijkste voorwaarden voor je pagina titel. Als je het ons vraagt is dat;
Minstens 50 karakters en maximaal 62 karakters.
Consistentie: start met het belangrijkste zoekwoord van de specifieke pagina en eindig met je bedrijfsnaam.
Uniek: voorkom dat je meerdere pagina's inricht voor hetzelfde zoekwoord/thema en gebruik dus voor iedere pagina een unieke page title.
Gebruik Headings (h1 t/m h6)
Optimaliseer je headings. Hiermee geef je aan waar de tekstuele inhoud van iedere pagina binnen je domein over gaat. De belangrijkste voorwaarden van headings? Gebruik maximaal 1x een h1-tag en laat de inhoud overeenkomen met je URL en je page title. Gebruik de andere headings alleen in hiërarchie. Je gebruikt dus alleen een h3 als je ook een h1 en een h2 hebt. Wij raden ook aan om je headings te voorzien van synoniemen (een houtkachel zoekt men ook als houthaard) en aan te laten sluiten met de zoekintentie (kopen, informatief, etc.). De meest gemaakte rondom headings heeft te maken met bovenstaande, maar wat ook vaak gebeurt is dat er over-optimalisatie plaatsvindt, headings in de footertitels geplaatst worden of dat er interne links op headings geplaatst worden.
URL-structuur
Optimaliseer de URL structuur van je website. Dit is je webadres online en het is van belang om het indexatieproces voor Google zo makkelijk mogelijk te maken. De belangrijkste voorwaarden? Gebruik een 'schone' URL-structuur, dus voorkom identifiers zoals '?='. Bouw ook hiërarchie in je URL-structuur, door bijvoorbeeld met duidelijke hoofd- en subcategorieën te werken. Voorkom daarnaast hoofdlettergebruik, let op dat je je trailing slashes goed hebt staan en controleer of je domein 404 pagina's bevat. Daarnaast is het van belang om de inhoud van je content overeen te laten komen met de URL structuur en de betreffende pagina titel van je website.
Tekstuele inhoud
De best rankende webshops in de meest competitieve markten hebben meestal een h1 bovenaan de pagina staan met daarbij één alinea tekst. Dit bevat meestal het belangrijkste woord van de pagina. Vervolgens hun producten en daaronder de rest van de tekst. Behalve de inrichting van je headings, is het van belang om je teksten eerst voor je bezoeker te schrijven en daarna pas te optimaliseren voor zoekmachines. Content moet zo relevant mogelijk zijn, maar hoe maak je het relevant? Zorg voor objectiviteit. Je bezoeker houdt van feiten zoals afmetingen, gewicht, kleuren, prijzen, leveringsvoorwaarden, etc. Ook raden wij aan om de teksten toe te spitsen op de zoekintentie van je online bezoeker. Als je een webshop hebt gebruik je dus woorden zoals 'kopen', 'online bestellen', maar ook woorden zoals 'levering', 'assortiment', 'garantie', etc.
Gebruik interne links
Dit onderdeel helpt je bezoeker niet alleen makkelijker en sneller te navigeren naar andere relevante pagina's binnen je website, maar draagt ook zeer sterk bij aan de waarde-distributie binnen je domein. Links kan je o.a. plaatsen in je content. Wij raden afhankelijk van de situatie aan om altijd minstens één keer naar boven te linken, één keer naar beneden en één keer opzij. De footer van je website is ook een uitstekend onderdeel om te linken naar je belangrijkste pagina's binnen je website, omdat de footer op iedere pagina op je website voorkomt en je hiermee interne links krijgt van alle pagina's binnen je website.
Online autoriteit
Je krijgt online autoriteit door externe links naar je website te realiseren. Alhoewel dit vroeger in een kwaad daglicht stond, weet inmiddels de hele wereld dat je goede links moet krijgen. Hierbij is het wel heel erg van belang om geloofwaardige en betrouwbare links te krijgen. Een veelvoorkomende fout hierin is het ruilen van links of het inkopen van spammy links.
SEO meetbaar maken
Veel mensen vinden het nog steeds heel moeilijk om SEO handen en voeten te geven. Daarom is het van belang om de zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek ook dagelijks te gaan bijhouden. Je wilt namelijk iedere dag weten welke pagina Google vertoont op specifieke zoekwoorden. Op internet vind je allerlei online tools waarmee je dit dagelijks bij kan houden. Meestal vind je hierin dan ook het bijhorende maandelijkse volume, je huidige en historische posities én de URL die Google weergeeft.
Waarom is het dagelijks tracken van je posities op alle relevante zoekwoorden handig? Hieronder een aantal redenen:
Je zichtbaarheidsaandeel zien en monitoren
Je kunt eenvoudig zien hoeveel procent zichtbaar jouw domein nu is binnen het maximale potentiële maandelijkse bereik. Stel je bent 12% zichtbaar, dan betekent dit dat je door ongeveer 82% nog niet wordt gezien. Dat geeft ook mooi nog de groeipotentie weer.
Interne concurrentie opsporen
Als je dagelijks bijhoudt welke URL Google op ieder specifiek zoekwoord vertoond in de zoekresultaten, dan kan je gaan merken dat Google op sommige zoekwoorden ook meerdere pagina's vertoond. Meestal lijkt de inhoud van deze verschillende pagina's erg op elkaar. Het vertonen van meerdere URL's op hetzelfde zoekwoord is meestal een signaal dat Google niet goed begrijpt welke pagina nou het méést relevant is.
Onpage optimalisatie acties monitoren
Wanneer je iets aanpast op je website doe je dat meestal met als doel om de inhoud te verbeteren en/of relevanter te maken. Door je posities dagelijks bij te houden kan je na een aantal weken meestal goed zien in hoeverre je actie heeft bijgedragen aan stijgingen of dalingen.
Impact van algoritme updates beoordelen
Google voert heel regelmatig algoritme updates uit om te waarborgen dat een bezoeker de meest relevante zoekresultaten te zien krijgen. De inhoud hiervan wordt niet door Google gedeeld, maar de impact hiervan is goed te ontdekken door je posities bij te houden. Omdat wij als bureau binnen allerlei competitieve branches actief zijn kijken wij dagelijks mee in de positiedata van veel verschillende websites en branches. Hierdoor zijn we ook in staat om heel snel de mogelijke inhoud van actuele algoritmes te onderzoeken.
Externe optimalisatie monitoren
Wanneer je dagelijks je posities bijhoudt is het ook veel makkelijker om de impact van externe links te zien. Wij zien dat er in iedere competitieve branche meestal 10 tot 15 serieuze online spelers zijn en dat zij allemaal een onpage geoptimaliseerde website hebben. Hier tussenkomen of uiteindelijk voorbij gaan is dan alleen nog mogelijk met de juiste externe links naar je domein. In veel branches kan daarom het verschil alleen nog gemaakt worden met de juiste en benodigde online autoriteit. Dit onderdeel vinden veel webshopeigenaren én ook bureaus één van de moeilijkste onderdelen binnen SEO. Bij Digital Monks zijn we juist gespecialiseerd in externe optimalisatie.
Externe optimalisatie
Externe optimalisatie is een term welke ook wel linkbuilding genoemd wordt. Dit is het verkrijgen van links van andere websites. Dit is één van de drie belangrijkste ranking actoren. Het doel van linkbuilding is om de autoriteit van je domein te verhogen en o.a. daardoor hogere posities in Google te behalen. Linkbuilding is belangrijk omdat zoekmachines, zoals Google, links beschouwen als een belangrijke indicator van de relevantie en kwaliteit van je domein. Hierbij is een competitief aantal niet alleen van belang. We raden aan om ook te kijken naar de platformen waar je online concurrenten verschijnen en met welke snelheid deze live komen, de autoriteit en het linkprofiel van deze domeinen te bekijken, te onderzoeken in hoeverre er gebruikgemaakt wordt van artikelpublicaties, directories of logolinks, de context waarin het verschijnt, de verhouding tussen homepage linking en deeplinking, etc.
Met vrijwel al onze SEO klanten bewijzen wij al dat je het in Google kan winnen met een kleiner linkprofiel. Google kijkt namelijk naar hoe jouw linkprofiel is opgebouwd. Wanneer je dit deel op de juiste manier of op een onethische manier doet, dan kan je hierdoor ook in de problemen raken door dalende rankings.
Je website hoger in Google
Wil je meer weten over het uitbesteden van SEO ? Neem dan contact met ons op! Wij kunnen je ook helpen met het opzetten en maximaliseren van je Google Ads campagnes .