Alles wat je moet weten over een ‘SEA specialist’
Een SEA specialist is een gespecialiseerd in het beheren en optimaliseren van Search Engine Advertising campagnes voor bedrijven. In essentie houdt een SEA specialist zich bezig met betaalde advertenties in online zoekmachines, zoals Google Ads (voorheen bekend als Google AdWords). Het doel van deze specialist is om relevante advertenties te creëren en strategieën te ontwikkelen om een maximaal rendement op investering (ROI) te behalen voor hun klanten.
Doel van een SEA Specialist
Het hoofddoel van een SEA specialist is om de online zichtbaarheid van een bedrijf in Google te vergroten en relevant verkeer naar hun website te leiden. Om de kans op online conversie te vergroten is het belangrijk om op het juiste moment de juiste boodschap bij de juist online doelgroepen te vertonen. Dit wordt bereikt door betaalde advertenties te plaatsen binnen de zoekresultatenpagina van Google (Search en Shopping Ads), maar ook buiten Google in bijvoorbeeld het Display netwerk. De SEA specialist is erop gericht om de juiste doelgroep te bereiken op basis van specifieke zoektermen (keywords), demografische gegevens, persoonlijke eigenschappen, gedrag, etc. wat in de praktijk meestal resulteert in nieuwe online transacties of relevante leads voor een bedrijf.
Bovendien is de SEA specialist verantwoordelijk voor het beheren van het budget van de advertentiecampagne en het optimaliseren van de advertenties om de prestaties te verbeteren. Hierbij zijn verschillende targeting- en biedstrategieën mogelijk om de advertenties effectiever te maken en de kosten per klik (CPC) te minimaliseren. Het meten van de prestaties van de campagnes en het verstrekken van gedetailleerde rapporten aan de klanten zijn ook belangrijke taken van een SEA specialist. Zo wordt er vanuit Digital Monks iedere maand gerapporteerd en hebben wij meestal iedere week kort contact met onze klanten.
Werkzaamheden van een SEA Specialist
De werkzaamheden van een SEA specialist omvatten een breed scala aan taken die allemaal gericht zijn op het maximaliseren van de effectiviteit van online advertentiecampagnes in Google. Enkele van de belangrijkste werkzaamheden zijn:
- Zoekwoordonderzoek: Het identificeren van relevante zoektermen en zoekwoordcombinaties die potentiële klanten kunnen gebruiken om producten of diensten te vinden die het bedrijf aanbiedt.
- Campagne-opzet: Het opzetten van advertentiecampagnes op platforms zoals Google Ads, waarbij verschillende advertentiegroepen en advertenties worden gemaakt op basis van de gekozen zoekwoorden.
- Advertentie creatie: Het schrijven van effectieve en overtuigende advertentieteksten die de aandacht van de doelgroep trekken en hen aansporen om door te klikken naar de website.
- Biedstrategieën: Het bepalen van de meest geschikte biedstrategieën om de advertenties op de gewenste positie op de zoekresultatenpagina te plaatsen en tegelijkertijd de kosten te beheersen.
- Landingspagina-optimalisatie: Het optimaliseren van de bestemmingspagina's op de website om ervoor te zorgen dat ze goed aansluiten op de advertenties en de bezoekers converteren naar klanten.
- A/B-testen: Het uitvoeren van tests met verschillende advertenties en landingspagina's om te bepalen welke varianten het beste presteren.
- Monitoring en rapportage: Het continu bewaken van de prestaties van de advertentiecampagnes en het verstrekken van gedetailleerde rapporten aan de klanten over de resultaten en voortgang van de campagnes.
Wat verdient een SEA specialist?
Het salaris van een SEA specialist kan sterk variëren op basis van verschillende factoren, waaronder ervaringsniveau, locatie, bedrijfsgrootte en de verantwoordelijkheden die bij de functie horen. Over het algemeen kan het startsalaris voor een SEA specialist liggen tussen de € 2.000 en € 3.500 bruto per maand. Naarmate de ervaring en expertise van de specialist toeneemt, kan het salaris stijgen tot een tot €4.000 per maand voor een senior SEA specialist. Het vakgebied van SEA specialist is in constante verandering onderhevig, wat veel mogelijkheden biedt voor carrière groei naarmate de vraag naar digitale marketingexperts blijft toenemen. Bekijk hier onze SEA specialist vacature.
Verschil tussen een SEO- en SEA Specialist?
Hoewel SEO (Search Engine Optimization) en SEA beide gericht zijn op het vergroten van de zichtbaarheid in online zoekmachines, zijn het twee verschillende benaderingen om dit doel te bereiken.
SEO richt zich op het verbeteren van de organische zoekresultaten van een website door middel van optimalisatie van de website zelf, technische aspecten en het genereren van relevante en waardevolle inhoud. Dit vereist in de praktijk vaak een langere adem. De posities van een website in de organische zoekresultaten is afhankelijk van de relevantie van de inhoud, het indexatieproces en de online autoriteit van een domein.
SEA is een betaalde vorm van online adverteren waarbij adverteerders betalen voor elke klik op hun advertenties. SEA activiteiten worden weergegeven in de gesponsorde advertentiesectie bovenaan of aan de onderkant van de organische zoekresultaten. Het voordeel van SEA is dat adverteerders vrijwel direct bovenaan de zoekresultaten kunnen verschijnen op de voor het meest relevante zoektermen, wat snel verkeer naar hun website kan genereren. Het nadeel is dat bedrijven vaak afhankelijk raken van advertentiebudgetten en de concurrentie steeds competitiever wordt op bepaalde zoekwoorden. Dat is ook één van de belangrijkste redenen waarom veel bedrijven ons weten te vinden, omdat we bekend staan om onze linkbuilding diensten.