Blog

Wat is SEA?.

  • 2/01/2023

Waar staat SEA voor?

SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising. Dit is een vorm van online marketing waarbij bedrijven betalen om hun advertenties te laten verschijnen in de online zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Dit kan gebeuren door middel van zoekwoorden of zoektermen die relevant zijn voor het bedrijf en de producten of diensten die het aanbiedt. Daarnaast weet Google inmiddels veel over haar gebruikers. Denk hierbij aan zoekgeschiedenis, bezoeken van fysieke locaties, persoonlijke interesses en voorkeuren, etc. Zo weet Google bijvoorbeeld heel goed welke internetgebruikers op dit moment op zoek zijn naar bijvoorbeeld een nieuwe kledingkast.

Google Ads

Een van de meest bekende manieren om SEA toe te passen is via Google Ads (voorheen Google Adwords). En een van de voordelen van SEA is dat het een snelle en effectieve manier is om meer bezoekers naar de website van een bedrijf te leiden. Wanneer mensen naar bepaalde zoekwoorden zoeken, zullen de advertenties van het bedrijf bovenaan de zoekresultaten getoond worden, wat de kans vergroot dat ze op de advertentie klikken en naar de website gaan.


Voor- en nadelen

Een ander voordeel van SEA is dat het gericht is op specifieke online doelgroepen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun advertenties laten verschijnen voor mensen die naar bepaalde zoekwoorden zoeken in een bepaalde regio of voor mensen die een bepaald apparaat gebruiken. Dit kan ervoor zorgen dat de advertenties gerichter zijn en dat ze een grotere kans hebben om door de juiste doelgroep gezien te worden.

Er zijn echter ook enkele nadelen aan SEA. Ten eerste is het een kostbare manier van online marketing, vooral als het gaat om populaire zoekwoorden of zoektermen. Bedrijven moeten vaak hoge bedragen betalen om hun advertenties bovenaan de zoekresultaten te laten verschijnen, wat soms niet opweegt tegen de opbrengsten die het oplevert.


Online doelgroepen

Daarnaast kan het ook moeilijk zijn om de juiste zoekwoorden of zoektermen te kiezen om in te zetten voor een SEA-campagne. Ieder zoekwoord kan namelijk een andere intentie hebben. Als een bedrijf bijvoorbeeld te algemene of te populaire zoekwoorden kiest, kan het moeilijk zijn om op te vallen tussen de vele andere advertenties die voor dezelfde zoekwoorden verschijnen. Daarom monitoren wij dagelijks alle Google Ads campagnes van onze klanten om zo nauwkeurig en efficiënt mogelijk te targeten op onze gewenste doelgroep voor de klant. Het geheim van Google Ads is namelijk om op het juiste moment de juiste boodschap bij de juiste online doelgroepen te vertonen.


Starten met SEA

Ondanks deze nadelen blijft SEA een populaire manier van online marketing, vooral voor webshops die op relatief korte termijn willen groeien, geen fysieke winkel hebben en daardoor ook wel moeten. Wil je weten in hoeverre jouw Google Ads account beter kan? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een Google Ads check.

Stuur ons een DM.

Wil je weten welke concrete groeistappen jij online nog kunt zetten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.