Tekstadvertenties
Google Search Ads zijn tekstadvertenties die getoond worden in de zoekresultaten van Google Search, boven of naast de organische zoekresultaten. Deze tekstadvertenties worden getoond wanneer mensen op zoek zijn naar bepaalde zoekwoorden die verband houden met de producten of diensten van een online adverteerder. Google Search Ads biedt adverteerders hiermee de mogelijkheid om hun doelgroep online effectief te bereiken en de kans op online conversie te vergroten.
Pagina dominantie
Hieronder een voorbeeld van een tekstadvertentie. Hier is ook goed het belang van zowel de betaalde als ook de organische zoekresultaten goed te zien:
Account structuur
Je Google Ads account bestaat uit campagnes en deze campagnes bestaan vervolgens uit je advertentiegroepen. Zo kan je een campagne voor 'sportkleding' hebben welke bestaat uit de advertentiegroepen 'heren' en 'dames'. Door je Search advertenties te structureren zorg je er o.a. voor dat mensen de juiste advertenties te zien krijgen.
Doelgroepenbeheer
Het geheim van Google Ads is om op het juiste moment de juiste boodschap bij de juiste online doelgroepen te vertonen om de kans op online conversie te vergroten. Google weet inmiddels behoorlijk veel van ons allemaal en is in staat ons te targeten op basis van bijvoorbeeld onze zoekopdrachten, websites die we bezoeken, de aankopen die we doen, de apps die we downloaden, de video's die we kijken, etc. Binnen de tekstadvertentie-campagnes is het daarom raadzaam om de juiste doelgroepen te observeren of te targeten.
Maximaliseren
In Google Ads draait alles om op het juiste moment de juiste advertenties binnen specifieke doelgroepen te vertonen. Ondanks dat het een veilingsysteem is, betekent dit niet dat de hoogste bieder wint. Voor Aanrijdbeveiligingnederland.nl wordt er binnen de eerste 8 weken laag ingezet en op basis hiervan worden steeds concretere doelen aangestuurd. Dus blijkt dat een gemiddelde kosten per conversie uiteindelijk ligt op €50,00, dan zullen de campagnes hierop aangestuurd worden om tegen vergelijkbare kosten meer conversies te genereren. Op dat moment start ook de strijd om te sturen op een nog lagere CPA.
Het vertoningsaandeel binnen Google Ads wordt o.a. bepaald door de CPC vermenigvuldigd met de kwaliteit score. Op de CPC is invloed uit te oefenen, maar de kwaliteit score wordt bepaald door o.a.;
- Relevante campagne(structuur)
- Relevante advertentiegroepen en advertenties
- Relevante doelgroepen
- Relevante zoekwoorden
- Relevante landing pagina
- Actualiteit binnen het account
- Etc.
Het is dus mogelijk om met een lagere CPC een gemiddelde hoger vertoningsaandeel te realiseren en dus voor hetzelfde geldt meer klikken te realiseren of af te bouwen in het aandeel kosten. Een veelgemaakte fout is lukraak de CPC’s verhogen, echter heeft dit meestal in de praktijk tot gevolg dat er juist minder klikken binnenkomen, minder conversies, maar tegen hogere kosten. Puur omdat je minder klikken krijgt wanneer je dag budget hetzelfde zou blijven.
De score kan omhoog door meer aandacht te besteden aan de inhoud van iedere campagne, budgetten van slechtlopende campagnes te alloceren naar goede, intensiever zoekwoorden uitsluiten, etc. (monnikenwerk).